søndag den 23. november 2014

gæsteindlæg// udvid din horisont

Indlæg nummer to i min føljeton hvor forskellige bloggere kommenterer lidt på blogland og blogging. I denne omgang er det Randi fra Ilhja.dk - Husk at trykke "Læs mere" for hele indlægget!
Jeg har lige læst bogen, ”The Filter Bubble” af Eli Pariser. Den handler om at internettet bliver mere og mere personligt for hver person. Jeg har ting som venner eller sider jeg følger på facebook som ikke kommer op på nyhedssiden fordi Facebook har valgt ud fra alle de data den har samlet omkring mig hvad den tror er vigtig for mig at se.
Det samme sker med google og en masse andre online service, oftest uden vi ved det eller ser den anden vej.
Men jeg er ikke kun mine hobbier og interesser. Heller ikke når det kommer til blogs.

Jeg har en meget tydelig opdeling i hvilken slags blogs jeg følger:
  •          Bog blogs
  •          Hverdags blogs
  •          Kreative(strikke, sy, papir o.l.) blogs
  •          Tegneserie blogs

Fire meget ligetil og simple kategorier. Men så er der også de få blogs som, måske, ikke giver så meget mening. Jeg følger to blogs om at være mor, en omkring kostumedesign i film og en modeblog.
De fire sidste blogs giver ikke så meget mening igen hvis man ser på mine normale interesser, det er blogs som ændre den definition der findes af mig og gør mig til et mere nuanceret billedet af et menneske.
Men mere vigtig, de fire blogs sørger for at lære mig ting som jeg ellers ikke ville have opdaget. De udvider min horisont og derved sørger for at jeg udvider mig som menneske.
Og det er hovedgrunden til at jeg læser og skriver blogs. Det var ikke årsagen til at jeg startet men det er årsagen til at jeg har været i gang i over 10 år. Jeg ønsker at lære mere omkring verden, og jeg ønsker at andre mennesker kan lære mere omkring verden igennem mig. Det lyder storslående og jeg tror at det også skal opfattes sådan. Alle blogs er med til at lære et andet menneske noget nyt og spændende.
Så jeg vil komme med et lille opråb - hvis du ikke følger et par blogs som lægger udenfor din normale interesse, så gør det nu. Det er ligemeget hvor lille eller stor den blog er.
Og hvis du allerede, ligesom mig, følger nogle, hvilke følger du så? 
//Randi

1 kommentar:

  1. Mit er faktisk utrolig blandet, alt fra skønhed, negle, mad, mødre, personlige, kreative, psykiske osv.. Jeg kan godt se på feks bloglovin at den gerne vil foreslå mig nogle bestemt, men jeg prøver tit at surfe lidt uden om det, hvis jeg kan komme til det.. Jeg giver tit nogen en chance for at se om de kunne være noget..

    Knus <3

    SvarSlet