søndag den 8. april 2018

Hvordan sparer man lige op til 3 års uddannelse?


På trods af problemer med teknikken (suk), så er jeg faktisk inde i en ret god periode lige for tiden. Jeg har en del vikartimer sammen med søde børn, jeg skriver på min bog og så er der ved at være fremskridt i forhold til mit lettere grinagtige forsøg på at komme i form. Sikke et overskud! Lad os håbe det varer ved i mere end en uges tid.
Jeg tjener også rimelig fint med penge - sådan ret gennemsnitligt, tror jeg, når folk har sabbatår og arbejder to deltidsjobs. Det er ikke rigtig noget jeg selv mærker vildt meget til, for alt hvad jeg tjener bliver sendt over til det sorte hul der hedder Universitet i England på budgetposten. Jeg vil lige prøve at brække det lidt mere ned, mest for overskuelighedens skyld - eller hvis nogen bare mangler lidt inspiration.

Indtægter:
Som jeg har nævnt tidligere, så har jeg et par forskellige jobs. Jeg arbejder i en Rema 1000 som lukkevagt og så er jeg lærervikar på en folkeskole, og disse to indtægter udgør langt størstedelen af min samlede indkomst. Sådan, måske 85-90% af den.
Derudover laver jeg lektiehjælp. Det svinger meget i timetallet og lønnen er absolut ikke lige så god som mine primære indtægter, da det er B-indkomst. Derudover gør jeg også lidt rent en gang i mellem og får selvfølgelig også gavekort og penge til jul og fødselsdage.

Sidst men ikke mindst, så er jeg også ved at skrive en bog. Jeg betragter også det som arbejde, men eftersom den ikke er udgivet endnu, så er det nok lidt mere en investering end en reel indkomst lige nu. Forhåbentligt vil den sælge godt i fremtiden, haha.

Spare-strategi:
Jeg får altså en sum penge udbetalt hver måned, og mit mål er jo at lægge så stor en procentdel af de penge til opsparing som muligt. Der er et par forskellige måder jeg prøver at opnå dette på, uden at jeg føler at jeg går glip af alt for meget eller kører sur i hverdagen.

Lave faste udgifter
Den største nøglefaktor er selvfølgelig at jeg bor hjemme, for det sparer mig for tusindvis af kroner hver måned. Det er jeg virkelig taknemmelig for. Der er en del unge der ligesom mig først vælger at flytte ud når de skal læse videre, for at få en endnu bedre opsparing. Derudover har jeg heller ingen bil (det er vitterligt bare et sort hul man kaster penge i hvis du spørger mig) og jeg kan cykle på arbejde.
Derudover har jeg ikke nogen streaming-abonnementer (jeg lider med Spotify med reklamer) eller faste skønhedsudgifter a la negle eller vipper. Jeg går til frisør to-tre gange om året og så prøver jeg så vidt muligt at bruge gavekort når jeg løber tør for skønhedsprodukter.
Mine faste udgifter består af forsikring, linseabonnement, et fast beløb hver måned jeg ligger fra til gaver, og så transportudgifter - det bliver typisk ikke mere end 150 kroner jeg bruger på det om måneden, når jeg er doven og tager bussen.

Investering
Jeg er ikke rigtig nogen investeringshaj, men jeg har dog fattet at jo tidligere du starter, jo mere kan renten få lov til at gøre sin magi. Derfor har jeg gang i en lillebitte investering til pension (udover den jeg har gennem arbejdet i Rema) og så investerer jeg også lidt ved siden af. Det drejer sig om ca. 200 kroner om måneden i alt, hvilket er næsten ingenting, men jo tidligere man starter, jo bedre.

FML-penge
Jeg har næsten ikke nogen penge lagt til side i den her, men jeg arbejder på sagen. Det er til når opladeren går i stykker, skærmen på telefonen smadrer eller de sidste par bukser revner. Ideelt set ville jeg gerne have penge nok stående til at kunne købe en ny computer når den gamle endelig tager sit sidste åndedrag, men lige nu prøver jeg bare at få nok til en ny oplader. Små skridt, så man er forberedt.

Fast rådighedsbeløb
Det bedste jeg vitterligt har gjort for mig selv. Jeg er timelønnet, så det er ret svært at udregne hvor meget jeg får udbetalt hver måned. Derfor øremærker jeg fast 1000 kroner til mig selv om måneden som jeg kan bruge på mad, biografture, sprogtimer og andre sjove ting.

Ekstra penge: Mest til alvor, lidt til sjov
Nogle gange får man som bekendt lidt småpenge igennem gaver, et par bukser der er blevet solgt, eller en mor der insisterer på at købe frokost. De her små beløb er mest bare til at gøre en lidt ekstra glad, og selvom jeg nok kunne prøve at være SuperMenneske og kaste det direkte over i min store opsparing, så synes jeg også der skal være lidt af en belønning. Jeg plejer at dele beløbet op og så give lidt til noget seriøst, og så bruge resten på noget sjov. Lige nu er der f.eks. et par flotte og unødvendige sko jeg ønsker mig, som jeg er ved at spare op til uden at tage af mine to primære indtægtskilder.

Sikke en roman! Hvis du har spørgsmål eller en kommentar (også bare "hvad fuck laver du?") til min lille strategi her, så vil jeg gerne høre fra dig. Det er selvfølgelig ikke fordi at jeg bare rammer fuldstændig perfekt hver måned, men det er en god rettesnor at følge.

Photo by Sharon McCutcheon on Unsplash

Ingen kommentarer:

Send en kommentar